Att skriva ett CV

Genom ett väl utformat och anpassat CV är vägen till en anställningsintervju betydligt kortare. Ett CV är en beskrivning av livet; av dina erfarenheter och kunskaper. Det finns inget "korrekt" sätt att skriva ett CV, dock kan det vara gynnsamt att förhålla sig till vissa oskrivna regler för att underlätta jakten på ett arbete.


Hur långt ska ett CV vara?

Det är utmärkt att utgå från att ett CV ska vara lättläst, strukturerat och helst anpassat efter arbetsgivaren. Genom att hålla sig till maximalt tre sidor, kan arbetsgivaren eller rekryteraren få en snabb och bra överblick över dina kunskaper samt om du är en kandidat för intervju.


Ska jag ha med allt jag gjort?

Det är en fördel att anpassa CV:t efter arbetsgivaren, vilket antyder på att du faktiskt är intresserad av en tjänst hos företaget och inte har gjort ett massutskick till flertalet arbetsgivare. En arbetsgivare spenderar vanligtvis inte ens trettio sekunder på att läsa din ansökan och fatta beslut om du är intressant för nästa steg i rekryteringen. Därav är det förmånligt att ha med de kunskaper, meriter och erfarenheter som är relevanta för just den tjänst du söker.

Har du nyligen gett dig in i jobbsökandet och inte har mycket tidigare erfarenhet är det självklart fördelaktigt att skriva med samtliga meriter.


Hur börjar man ett CV?

Det bästa är att först nämna personuppgifter, vilket ger arbetsgivaren en hum om vad det är för person som söker. Skriv ditt namn, ditt födelsedatum, var du bor samt även telefonnummer och e-postadress som gör det möjligt för arbetsgivaren att kontakta dig. Det är även bra att ha med ett foto på sig själv. Tänk på att använda ett foto där du ser glad ut och undvik foton tagna på semester, fest eller liknande situationer. 


Tidigare arbetslivserfarenhet

Som tidigare nämnt kan det vara bra att enbart skriva ned de jobb som är relevanta för tjänsten du söker. Har du inte arbetat en längre tid - ta med de erfarenheter du haft hittills. Börja med att skriva ned din aktuella eller senaste arbetsplats som är relevant högst upp, därefter följer du efter med tidigare tjänster. Nämn perioden du arbetade, företag och ort, tjänst samt arbetsuppgifter.

Ex. 

2014/06 - 2015/03     JOBB AB, Trollhättan

                               Administratör

  - Ansvar för bokföring och utbetalning av löner

  - Ansvarig för administrativt arbete på hemsida

     

Utbildning och kurser

Under punkten Utbildning skriver du ned vilka utbildningar, relevanta för tjänsten, som du gått. Nämn namnet på utbildningen, vilken skola du studerade vid samt under vilken period. Skriv även med om du läst några kurser. 

Ex.

2008/08 - 2011/06     Kandidatexamen i Digitala Medier

    Högskolan Väst, Trollhättan

2011/08 - 2012/01     Grundkurs i Engelska 1-30

    Högskolan Väst, Trollhättan


Språk, IT-kunskaper och Körkort

Skriv ned dina språk- och IT-kunskaper samt körkortsbehörighet under varsin rubrik. Under språk skriver du ned vilka språk du behärskar samt i vilken mån du talar och skriver dem. Detsamma gäller IT-kunskaper. Under rubriken körkort nämner du vilken/vilka behörighet/er du har samt hur länge du haft behörigheten.

Ex 1.

Svenska    Modersmål

Engelska   Talar och skriver obehindrat

Franska     Nybörjare


Ex 2.

Office             Mycket goda kunskaper

Photoshop    Goda kunskaper


Ex 3.

Körkort B          2007-10-14


Föreningar och idrott

Det kan vara fördelaktigt att under en egen rubrik anteckna om du utför ideellt arbete i en förening eller liknande. Även idrottande på högre nivå och deltagande i stora idrottstävlingar kan nämnas, vilket bland annat förtäljer om att du inte backar för utmaningar och har en vinnarskalle. Skriv likt arbetslivserfarenhet: vilken period du arbetat ideellt/idrottat, vilken förening/sport samt gärna vad du lärt dig under tiden.


Referenser

Referenser lämnas vid begäran, oftast står det beskrivet i jobbannonsen. En referensperson kan till exempel vara en tidigare eller nuvarande chef, arbetskamrat, lärare, handledare eller föreningsordförande. Referenserna bör helst vara människor som känner dig väl med relation till arbete och som kan återge en gynnsam bild av dig.

Det är viktigt att ta kontakt med de referenser som du önskar nämna i din ansökan. Dels för att berätta vilket arbete du söker samt för att få godkännande av referenserna själva.


Personligt Brev

Komplettera ditt CV med ett personligt brev där du beskriver varför du söker tjänsten och vad du skulle kunna tillföra arbetsgivaren. Använd dig av dina erfarenheter i livet och anknyt till situationer som kan uppstå i arbetet. Undvik helst klyschor och formulera i stället om till dina egna ord.